Om tång

Grebbestad Foto: Magnus Lundborg
Grebbestad Foto: Magnus Lundborg

Sedan sommaren 2014 har Catxalot haft workshops, promenader och föredrag hundratals personer varje år som lärt sig skörda tång på ett hållbart sätt och använda den i mat.

Tång är gott, vackert och användbart (se recept). Du kan använda tång på många olika sätt. Varje sort har sin smak, och när den torkas ger den en annan karaktär åt maten än när den är färsk, och tillagad ger den ytterligare dimensioner smakmässigt.

Det finns ingen giftig tång i Sverige. Vi använder 10-15 olika arter på våra upplevelser, alltid skördat i strömmande öppet vatten i norra Bohuslän. Den bästa säsongen för skörd är på våren och försommaren.

För dig som vill lär dig allt om tång har vi samlat alla våra boktips här. Se vår tångguide nedan. Irish Seaweed har f.ö. publicerat en bra broschyr som beskriver allt du behöver veta för att skörda.

Vi jobbar på en bok om tång. Det blir en kokbok med mycket fakta och kunskap om arter, skördning, hantering, medicinska aspekter osv.
 

Tångguide

Vi har skrivit en Tångguide som du kan köpa i vår webbshop. Den finns även att låna på några bibliotek i landet. Det är en enkel och vattentålig när-var-hur-guide som beskriver hur tio olika nordiska ätbara tångsorter ska plockas, när de är i säsong, vad de innehåller och vad man kan göra med dem. Den är tryckt på ett speciellt plastpapper, polyart, som är helt vattentätt och återvinningsbart enligt kategori 2HDPE. Illustrationer av Maj Persson. Grafisk form av Rebecca Wessberg. Produkten kan återvinnas som hårdplast när nyckelringen har tagits bort.

Att skörda tång

När du ska plocka tång ska du leta efter en plats med så friskt vatten som möjligt. Vattnet ska röra på sig och det ska helst vara i ett exponerat läge. Tag bara de bitar du ska äta. Lämna resten. Ta inte för mycket. Skaka av små djur från tånget du tar hem. Tänk även på att det ofta tar längre tid att rensa tången hemma än att plocka den, så plocka inte för mycket även av den anledningen. Det finns en hel del organismer som lever på och av tång, så tångbältet är mycket viktigt ur biologisk synvinkel. Hälften av Jordens syre produceras av alger och tång. Tång tar upp näring ur havet (kväve och fosfor), och bidrar alltså till ett mindre övergött hav. Vi rekommenderar att vara väldigt försiktig med att skörda i Östersjön p g a dålig vattenkvalitet.
 

Att torka tång

Det är enkelt att torka tång. Torka tången på klipporna vid havet, på en tvättlina, på ett gallernät, ett tyg, i en torkugn, på en torkställning eller i en vanlig ugn på ca 40 graders värme. Tången ska vara helt torr när du packar den i en lufttät låda, glasburk, papperspåse med folierad insida eller annan förpackning. Förvarad mörkt (viktigt!) och svalt (normal rumstemperatur) håller den sig i några år, minst.

Blåstång

Skörda vår och sommar. Klipp av de yttersta topparna. Koka eller blanchera. Kyl i iskallt vatten.
Innehåller vitamin A, C, E, K samt jod, kalcium, natrium, kalium, magnesium, fosfor, järn, mangan, zink, brom, koppar. Näringsinnehåll.
 

Knöltång

Klipp/nyp av förökningsblåsorna som sitter som sidoskott tidigt på våren. Klipp av toppskott på försommar och sommar. Koka 10-20 min. Marinera, stek. Blanda i sallader etc.
Innehåller kalcium, kalium, natrium, jod, magnesium, fosfor, jod, mangan, koppar, krom, zink, vitamin B2, B3, C.

Sockertång

Skörda vår och försommar. Lämna kvar fästet och en bit av tången på plats. Innehåller vitamin A, B, C, E samt brom, jod, kalcium, kalium, magnesium, järn, mangan, zink, krom, koppar. Mest vitamin C på våren. Näringsinnehåll.
Obs! Innehåller ganska mycket jod, så ät inte för mycket. Ca 1 tsk torkad mald per dag pp är lagom.  

Fingertång

Skörda vår och sommar. Klipp av en bit men lämna fästet och en bit av själva tången så att den kan växa upp igen. Stek i smör, olja eller kokosfett. God att woka. Linda in fisk och grilla. Innehåller vitamin A, C, D, E, K, B samt kalcium, jod, kalium, magnesium, järn, mangan, zink, krom och koppar. Näringsinnehåll. Obs! Innehåller ganska mycket jod, så ät inte för mycket. Max ca 1 tsk torkad mald per dag. 

Havssallat

Skörda vår och försommar. Lämna fästet och en liten bit av tången så att den kan växa upp igen och föröka sig. Innehåller järn, protein, järn, vitamin A, B1, C, kalium, magnesium, kalcium. Innehåller mest vitamin C på försommaren. Näringsinnehåll.

Rörhinna

Skörda vår, sommar och höst. Klipp av så att fästet och en bit av tången sitter kvar och kan växa upp igen. Skölj noga. God att fritera, steka eller använda rå i t ex sallader och fiskfärs. Innehåller protein, kalium, magnesium, järn, kalcium, vitamin A och B. Näringsinnehåll.

Purpurtång

Skörd vinter och vår. Klipp av så att fästet och en bit av tången sitter kvar och kan växa upp igen och föröka sig. God att steka och fritera. Innehåller protein, natrium, magnesium, fosfor, kalium, kalcium, mangan, järn, zink, jod, selen, vitamin A, B, C, D, E, K. Näringsinnehåll.

Sudare/snärjtång

Skörda vår/försommar innan den blir för tjock. Godast att äta färsk. Rensa genom att dra den mellan fingernaglarna. Använd den rå i sallad eller koka och servera med t ex spagetti. Innehåller jod, brom, mangan. 

Karragenalg

Skörda på vår och försommar. Används mest som förtjockningsmedel. Vacker att dekorera med. Näringsinnehåll.

Dulse/Söl

Svår att hitta i Sverige då den växer ganska djupt ner. God att steka, fritera. Blöt upp torkad dulse och använd som sallad. Stek i smör på låg värme (god bl a på pizza). God med choklad. Innehåller protein samt vitamin B1, B2, B3, B6, B12, A, C, E, kalium, magnesium, betakaroten, järn, zink. Näringsinnehåll

Foto: Stephane Lombard
Foto: Stephane Lombard