OM TÅNG

Sedan sommaren 2014 har Catxalot haft workshops, promenader och föredrag för några hundra personer varje år som fått lära sig hur man ska skörda den oupptäckta resursen från havet på ett hållbart sätt och hur man använder det i mat och hudvård.

Tång är god, vacker och användbar. Du kan använda tång på många olika sätt. Varje sort har sin smak, och när den torkas ger den en annan karaktär åt maten.

Det finns ingen farlig eller giftig tång i Sverige. Catxalot skördar cirka 15 olika arter, alltid i strömmande öppet vatten i Bohuslän på norra västkusten. Den bästa säsongen för skörd är på våren.

Vi har skrivit en Tångguide som du kan köpa i vår WEBBSHOP. Det är en enkel och vattentålig när-var-hur-guide som beskriver hur tio olika nordiska ätbara tångsorter ska plockas, när de är i säsong, vad de innehåller och vad man kan göra med dem. Den är tillverkad av ett speciellt plastpapper, polyart, som är helt vattentätt och återvinningsbart enligt kategori 2HDPE. Illustrationer av Maj Persson. Grafisk form av Rebecca Wessberg. Produkten kan återvinnas som hårdplast när nyckelringen har tagits bort.

NÄRINGSINNEHÅLL TÅNG

Uppgifterna har hämtats från prof. Ole G. Mouritsens bok "Tang, grøntsager fra gavet", Nyt Nordisk Forlag, Danmark. 

Nutritional data (i pdf-er) in the common eadible seaweeds. Source: CEVA (Center for Study and Promotion of Algae).

BLÅSTÅNG
Vitamin A, C, E, K and iodine, calcium, sodium, potassium, magnesium, phosphorus, iron, manganese, zinc, bromine, copper. See detailed table - Nutritional data.

KNÖLTÅNG
Calcium, potassium, sodium, iodine, magnesium, phosphorus, iron, manganese, copper, emulsion chromium, zinc, vitamin B2, B3, C.

SOCKERTÅNG
Vitamin A, B, C, E and bromine, iodine, calcium, potassium, magnesium, iron, manganese, zinc, chromium, copper. Most vitamin C in the spring. See detailed table  - Nutritional data.

FINGERTÅNG
Vitamin A, C, D, E, K, B and calcium, iodine, potassium, magnesium, iron, manganese, zinc, chromium and copper. See detailed table -  - Nutritional data.

HAVSSALLAD
Iron, protein, iodine, vitamin A, B1, C, potassium, magnesium, calcium. Contains more vitamin C early in the summer. See detailed table - Nutritional data.

RÖRHINNA
Protein, potassium, magnesium, iron, calcium, vitamins A and B. See detailed table - Nutritional data.

PURPURHINNA
Protein, sodium, magnesium, phosphorus, potassium, calcium, manganese, iron, zinc, iodine, selenium, vitamin A, B, C, D, E, K. See detailed table

SUDARE / SNÄRJTÅNG
Iodine, bromine, manganese.

DULSE
Protein, Vitamin B1, B2, B3, B6, B12, A, C, E, potassium, magnesium, beta carotene, iron, zinc. See detailed table - Nutritional data.

KARRAGENALG
Vitamin A, B, C, D, iron, magnesium, selenium, iodine, calcium, bromine. See detailed table - Nutritional data.

SKÖRDA TÅNG
Vi klipper bara de delar som kommer att ätas och lämnar resten intakt för att säkerställa återväxt, och det är det som vi lär ut på våra kurser. Det är ett hantverk som ofta utförs i kallt vatten. Vi simmar runt och letar efter fin tång, eller sitter i vattenbrynet och klipper av toppar, eller så skördar vi från kajakerna. Vind och säsong styr helt och hållet vilket utbudet vi har för tillfället.

När du ska plocka tång ska du leta efter en plats med så friskt vatten som möjligt. Vattnet ska röra på sig och det ska helst vara i ett exponerat läge. Tag bara de bitar du ska äta. Lämna resten. Ta inte för mycket. Skaka av små djur från tånget du tar hem. Tänk på att det ofta tar längre tid att rensa hemma än att plocka den, så plocka inte för mycket även av den anledningen. Det finns en hel del organismer som lever på och av tång, så tångbältet är mycket viktigt ur biologisk synvinkel. Hälften av Jordens syre produceras av alger och tång.

En liten rubrLäsik.L