OM TÅNG

Catxalot har sedan sommaren 2014 haft workshops, vandringar och föredrag för några hundra människor varje år som har fått lära sig hur man skördar havets oupptäckta råvara tång på ett hållbart sätt och hur man använder den i mat och hudvård.

Tång är gott, snyggt och nyttigt. Du kan använda tång på väldigt många olika sätt. Varje sort har sin smak, och när den är torkad ger den en annan karaktär till maten. 

Det finns ingen farlig eller giftig tång i Sverige. Catxalot skördar ca 15 olika arter, alltid i strömmande öppet vatten i Bohuslän. Den bästa säsongen för att skörda tång är på våren.

Vi har skrivit en Tångguide som du kan köpa i vår WEBBSHOP. Det är en e
nkel och vattentålig när-var-hur-guide som beskriver hur och när tio olika svenska ätliga tångsorter ska plockas och tillagas samt vad de innehåller. Den är tillverkad i ett speciellt plastpapper, polyart, som är helt vattentätt och återvinningsbart enligt kategori 2HDPE. Illustrationer: Maj Persson. Grafisk form: Rebecca Wessberg. Produkten kan återvinnas som hårdplast när nyckelringen tagits av.

NÄRINGSINNEHÅLL TÅNG

Uppgifterna i texten nedan har hämtats från prof. Ole G. Mouritsens bok Tang, grøntsager fra gavet, Nyt Nordisk Forlag, Danmark. 

Näringsinnehåll/Nutritional data (i pdf-er nedan) i de vanligaste ätbara algerna. Källa: CEVA (Center for Study and Promotion of Algae).

BLÅSTÅNG
Vitamin A, C, E, K och jod, kalcium, natrium, kalium, magnesium, fosfor, järn, mangan, zink, brom, koppar.  Se detaljerad tabell - Nutritional data.

KNÖLTÅNG
kalcium, kalium, natrium, jod, magnesium, fosfor, järn, mangan, koppar, ÄRINGSINNEHÅLL krom, zink, vitamin B2, B3, C.

SOCKERTÅNG
Vitamin A, B, C, E och brom, jod, kalcium, kalium, magnesium, järn, mangan, zink, krom, koppar. Mest vitamin C på våren. Se detaljerad tabell - Nutritional data.

FINGERTÅNG
vitamin A, C, D, E, K, B och kalcium, kalium, magnesium, järn, mangan, zink, krom och koppar. Se detaljerad tabell - Nutritional data.

HAVSSALLAD
Järn, protein, jod, vitamin A, B1, C, kalium, magnesium, kalcium. Innehåller mer vitamin C tidigt på sommaren. Se detaljerad tabell - Nutritional data.

RÖRHINNA
protein, kalium, magnesium, järn, kalcium, vitamin A och B. Nutritional data. Se detaljerad tabell - Nutritional data.

SUDARE
jod, brom, mangan.

DULSE/SÖL
Protein, vitamin B1, B2, B3, B6, B12, A, C, E, kalium, magnesium, betakaroten, järn, zink. Se detaljerad tabell - Nutritional data.

KARRAGENALG
vitamin A, B, C, D, järn, magnesium, selen, jod, kalcium, brom. Se detaljerad tabell - Nutritional data.

SKÖRDA TÅNG
Vi klipper eller skär för hand av endast de delar som ska ätas och lämnar resten av tångruskan intakt för att säkra återväxten. Det är ett hantverk som ofta utförs i kallt vatten. Ibland simmar vi omkring och letar och klipper tång, ibland sitter vi på en klippa och klipper t ex toppar på blåstång, eller så skördar vi från kajaken. Väder och säsong styr helt vilket utbud vi har för stunden. 

När du ska plocka tång ska du uppsöka en plats med så fint vatten som möjligt. Vattnet ska vara rörligt och gärna i ett utsatt läge. Klipp eller skär av endast de bitar som du ska äta. Lämna resten. Skövla inte. Tänk att du bara friserar tången. Skaka ur ev smådjur. Det du rensar bort kan du lägga på konposten eller grönsakslandet. Tänk på att det ofta tar längre tid att rensa tången än att plocka den, så plocka inte för mycket

 

En liten rubrLäsik.L